Benzin-, el- eller Hybridbil?

Miljørigtige biler er kommet for at blive, og der kommer flere og flere elbiler og hybridbiler på de danske veje.

El, hybrid eller benzin? Dit valg af biltype afhænger af flere ting, blandt andet hvordan, hvor og hvor meget, du kører bil til daglig.

En Benzin bil kører udelukkende på benzin. Dit benzinforbrug afhænger af din kørsel, og du kan kun fylde benzin på tanken. En Toyota hybrid kører både på el og benzin. Den skal ikke lades op - det gør den selv - og bilen kører op til 50% af tiden på el. En Toyota Plug-in Hybrid kører både på el og benzin. Modsat hybridbilen skal en Toyota Plug-in Hybrid altid lades op, til gengæld kører den typisk endnu længere på el.

Ved bykørsel og på de korte ture er hybrid- og plug-in hybridbiler meget velegnede, da de tilbyder meget lav CO2-udledning og ingen støj i kabinen. På de lidt længere strækninger på landevejene, slår din hybridbil over på benzin – ligesom plug-in hybridbilen gør det, hvis den ikke har været opladet i stik. På motorvejen og ved de høje hastigheder kører både hybridbilen og plug-in hybridbilen typisk på benzin.

Plug-in hybridbilen kører længere tid på el på motorvejen og bruger kun benzin, når du accelererer. 

Elbil

En elbil kører kun på el og skal lades op, før den kan køre.

Den har en elektrisk drivlinje, som består af en elmotor og et højvoltsbatteri.

Der findes forskellige lade-metoder: Den almindelige stikkontakt med 230V eller en ladeboks med enten 230V eller 400V. Fælles for dem alle bruger de vekselstrøm, som er den samme strøm, der er i vores almindelige elnet.

Hybridbil

En hybridbil har både en elmotor og en benzinmotor. Batteriet oplades automatisk under kørsel, og når du bremser.

Du kan køre helt op til 50 % på el uden nogensinde at skulle lade op. Og på de lange distancer, eller når du ikke har strøm nok, slår bilen selv over på benzin.

Du skal altså stadig tanke benzin, men bare ikke så ofte, som hvis du kørte i en almindelig benzinbil.

Plug-in hybridbil

En plug-in hybrid fungerer som en elbil og en hybridbil i én.

Du kan køre op til 100 % på el, hvis du oplader bilen med ladestikket, og bilen slår selv over på benzin, hvis du løber tør for strøm på de lange strækninger.

Du kan også vælge at køre bilen som en almindelig hybridbil, uden at lade den op med ledning. Så får du stadig elkørsel op til 50 % af tiden.

Pris og service

En Toyota hybridbil og en plug-in hybridbil koster alle som udgangspunkt mere end almindelige benzinbiler i samme klasse. Du får ganske enkelt et stykke mere avanceret teknologi. Til gengæld er de billigere i drift, da du sparer på benzin, vedligeholdelse og ejerafgifter.

Et Toyota Hybrid-batteri holder hele bilens levetid.

Ønsker du yderligere dækning, kan du få et Hybrid Helbredstjek helt uden beregning. Du får også en 5 års- og 100.000 km-garanti på bilens hybridkomponenter.

Ud over de lave udgifter får du en bil, der udleder mindre CO2 og som generelt har mere udstyr end almindelige benzinbiler. Alle Toyota hybridbiler har fx automatgear som standard.

Ladekabler eller ej?

En Toyota hybridbil oplader automatisk, mens du kører, og når du bremser. Du skal aldrig bekymre dig om opladning, eller om du har strøm nok på dit batteri. Du har ingen begrænsninger i rækkevidde, så længe der er benzin på tanken, og kan parkere hvor du vil.

Elbilen skal oplades og har derfor naturligt en kortere rækkevidde end fx hybridbilen og plug-in hybridbilen, ligesom du skal tænke på ladestik til din bil.

Plug-in hybridbilen giver dig flere kilometer på el end den rene hybridbil. Samtidig har du alle fordelene ved en hybridbil i forhold til rækkevidde, da den automatisk slår over på benzin, hvis du løber tør for strøm. Til gengæld har du to drivlinjer, der fylder mere i bilen, og dermed giver dig lidt mindre plads til fx baggage.